Goed om te weten!Leerlingen
`

Samen jouw sterke kanten ontwikkelen

Op Het Rhedens De Tender vinden we dat het om jouw toekomst gaat. Daarom onderzoeken we wat jouw sterke kanten zijn en gaan we die samen stap voor stap verder ontwikkelen. Dit schrijven we op in een ‘individueel ontwikkelingsplan’ (IOP), dat je om de vijf à zes weken met je mentor bespreekt. Je overlegt wat goed gaat en wat beter kan. Daar ga je dan de komende tijd aan werken. 

In de onderbouw houd je dat voor jezelf bij in je doelagenda, die je iedere les bij je hebt. Na de les bespreek je hoe het is gegaan. Dan kun je verder met het volgende. Je mentor zet de afspraken ook in Presentis. Dit is een digitaal systeem (op internet) dat niet alleen jij maar ook je ouders kunnen inzien. Je ouders worden daarnaast twee keer per jaar op school bijgepraat. 

Omdat het om jouw toekomst gaat, krijg jij steeds meer het voortouw in de gesprekken met je mentor en je ouders. We willen dat jij vertelt waaraan je gaat werken en welke hulp je daarbij nodig hebt. Want je leert voor jezelf en niet voor je mentor of je leraren. Op Het Rhedens De Tender werk je dus heel doelgericht aan je toekomst. 

De mentor staat altijd voor je klaar
Een heel belangrijke persoon op Het Rhedens De Tender is de mentor. Iedere klas heeft een eigen mentor. In de klas bouw je een hechte band op met elkaar en met de mentor. Vóór de zomervakantie is er een kennismakingsmiddag, zodat je alvast weet bij wie je in de klas komt en wie straks jouw mentor is. 

De mentor geeft iedere leerling persoonlijke aandacht en snapt dat iedereen anders is. Je kunt altijd bij je mentor terecht als je vragen of een probleem hebt. Als het nodig is, roept hij daarbij hulp van anderen in. De mentor geeft ook het mentoruur. Tijdens dit uur kunnen allerlei onderwerpen langskomen, bijvoorbeeld hoe je het best kunt leren op school en hoe je met elkaar omgaat. De mentor praat ook regelmatig apart met je over hoe het gaat op school. Dit noemen we mentor-/coachingsgesprekken. De mentor doet het niet alleen. Ook de andere docenten staan voor je klaar. Je kunt altijd om extra uitleg of begeleiding vragen. We hebben betrokken docenten die het leuk vinden om jou zo goed mogelijk te helpen. 

Goede begeleiding, altijd op maat
Goede begeleiding is belangrijk op Het Rhedens De Tender. De meeste problemen kunnen de mentor en de leraren zelf oplossen, maar dat lukt niet altijd. Dan is het goed om te weten dat ze binnen Het Rhedens De Tender kunnen terugvallen op allerlei deskundigen, zoals de remedial teacher, de orthopedagoog, de zorgcoördinator, de schoolmaatschappelijk werker en de  jeugdarts. Natuurlijk zijn er ook vertrouwenspersonen. Bovendien bieden we sociale weerbaarheidstraining aan. En indien nodig schakelen we hulp van buiten de school in. Het Rhedens De Tender is onderdeel van het Samenwerkingsverband Zutphen en omstreken en we werken ook samen met de leerplichtambtenaar, de gemeente en jeugdzorg. 

Heel bijzonder is ook dat Radar jongerenwerk regelmatig in het keuze-uur voorlichting komt geven over onderwerpen die voor onze leerlingen belangrijk zijn. Bijvoorbeeld omgaan met geld, sociale media of seksualiteit.  

Je hoeft je geen moment te vervelen!
Als je kiest voor Het Rhedens De Tender staat één ding vast: je zult je geen moment vervelen. Ieder schooljaar staat een groot aantal activiteiten op het programma, binnen en buiten de school. Hierdoor doe je steeds weer nieuwe ervaringen op en blijft school leuk en spannend. De leerlingenraad praat mee over wat we organiseren en waar we naartoe gaan. 

Om elkaar beter te leren kennen ga je meteen in de eerste klas op kamp. En ieder schooljaar is er voor alle leerlingen een schoolreis. Verder zijn er projectweken en allerlei excursies en uitstapjes, bijvoorbeeld naar musea. Ook sport en samenwerken vinden we belangrijk. Daarom doen we mee aan voetbaltoernooien en hebben we een survivalkamp in de tweede klas. Natuurlijk zijn er ook schoolfeesten en activiteiten rond de feestdagen. 

Op Het Rhedens De Tender vinden we het belangrijk dat activiteiten niet alleen leuk zijn, maar als het even kan ook leerzaam. Als we Stichting Hulphond bij ons op school uitnodigen, vragen we ze om ook te vertellen over de verzorging van honden. En als we een museum bezoeken, nemen we het openbaar vervoer, zodat je meteen weet hoe je je reis moet plannen en hoe de OV-chipkaart werkt. Zo leer je allerlei vaardigheden die je later in de maatschappij ook nodig hebt. 

Maatschappelijk betrokken
Het Rhedens De Tender wil dat je later volop kunt meedoen in de maatschappij. Een manier om dat te bereiken zijn de maatschappelijke projecten in de tweede en derde klas. Je gaat dan ergens buiten de school vrijwilligerswerk doen. Een paar voorbeelden: helpen bij de voedselbank, een ‘high tea’ houden in een ouderenflat, tuinen opruimen in de buurt of een activiteit organiseren in een kinderdagverblijf. Ieder schooljaar zijn er andere leuke projecten. Het vrijwilligerswerk is een vorm van leren buiten de school. Als je het leuk vindt, kun je ermee doorgaan.

Luuk Hekelaar
Luuk over de leerlingenraad
Leerling Luuk Heekelaar

"De leerlingenraad overlegt met de zorgcoördinator en de locatiedirecteur. We bespreken dan van alles. Bijvoorbeeld over wat er goed gaat, maar ook waar we als leerlingen moeite mee hebben. En natuurlijk over welke feesten en uitjes we graag willen organiseren."

Guinnevere
Guinnevere over haar docenten
Leerling Guinnevere Nijhoff

"Er zijn hier leuke docenten. Je kunt goed met ze praten en ze zijn gezellig."

Presentis

Het Rhedens De Tender maakt gebruik van het begeleidingssysteem Presentis. Dit is een digitaal leerling begeleidingssysteem dat ervoor zorgt dat de leerling, ouders en de leraren/begeleiders onderling op de hoogte zijn van de ontwikkeling van de leerling. Presentis kun je zowel op school als thuis bekijken en bewerken.

Ga naar Presentis
356