22 januari 2018 - We zijn te zien in @Pathe Arnhem! Voor élke film draait dit filmpje mee in de reclame!
21 januari 2018 - Open dag Het Rhedens op zaterdag 27 Januari https://t.co/9zSUrvuaYB #HetRhedens
21 januari 2018 - Vrijwilligers gemeente Rheden en Rozendaal in de schijnwerpers https://t.co/IFiYQuLLZV
20 januari 2018 - Op #hetrhedensdieren is vanavond de uitreiking van de… https://t.co/CqRzY8evWo
18 januari 2018 - Het Rhedens on film! We zijn enorm trots op en blij met onze kersverse promotiefilms! Bekijk ze op ons Facebookacco… https://t.co/vUIhb6cmVm
27 JANUARI 2018 OPEN DAG! KOM JIJ OOK?

LEERLINGEN HET RHEDENS ROZENDAAL SPREKEN BEKENDE SCHRIJVER VOOR WETENSCHAPSONDERZOEK VAK FILOSOFIE

22-12-2017
LEERLINGEN HET RHEDENS ROZENDAAL SPREKEN BEKENDE SCHRIJVER VOOR WETENSCHAPSONDERZOEK  VAK FILOSOFIE

Voor het blokje wetenschapsfilosofie hebben vier brugklassers van Het Rhedens Rozendaal de stelling moeten verdedigen dat 'het monster van Loch Ness bestaat'. Hier moesten zij drie bronnen voor raadplegen, waarvan één bron een expert moest zijn. En of dit groepje hun expert heeft gevonden...

Lees het hele verhaal van docent filosofie Steven Maaswinkel hieronder.

Een bijzondere middag

Sinds september geef ik filosofie op het Rhedens Rozendaal in Gelderland. Met hebben en houwen ben ik begin dit jaar verhuisd om te gaan werken aan een mooie start voor mijn leven als filosofie docent.

Hier heb ik geen moment spijt van gehad. Mijn passie en drijfveer is het afleveren van kritische en redelijke burgers in een maatschappij die schreeuwt om verbinding, 'samen' en geduld.

Hiervoor moet je op een nieuwe school waar het vak filosofie in de brugklas wordt geïntroduceerd naam maken. 'Wat is het? Wat kunnen wij ermee?' 'Dat kunnen zij toch niet' en 'wat leuk en goed' zijn enkele uitspraken die bij mij beklijven in gesprekken met collega's, ouders en vrienden.

Hiervoor moet je soms irritant zijn omdat je weer eens aankomt met je verhaal en je visie waarom filosofie zo leuk en belangrijk is, tot vermoeidheid van toehoorders. Toch moet ik voor mijn vak staan.

Vandaag was zo'n dag waardoor je weer voor het nieuwe halfjaar oplaadt en kan genieten van het werk dat je gekozen hebt. Voor het blokje wetenschapsfilosofie hebben vier brugklassers de stelling moeten verdedigen dat 'het monster van Loch Ness bestaat'. Hier moesten zij drie bronnen voor raadplegen, waarvan één bron een expert moest zijn. En of dit groepje hun expert heeft gevonden...

Tomas Ross is een bekende thrillerschrijver die een aantal maal is bekroond met een nationale prijs voor het spannendste boek. Echter voordat hij thrillerschrijver werd, heeft Willem Hogendoorn (Tomas Ross is zijn pseudoniem) in Schotland gewoond waar hij onderzoek heeft gedaan naar het monster van Loch Ness. De schrijver is van mening dat het dier bestaat, al dan niet een monster, en komt met een enorme stapel bewijslast om dit te staven.

Die bewijslast en waarheidlievende roeping om achter zijn stellingname te gaan staan, heeft hem geregeld hoongelach opgeleverd. De jongens wilden graag van hem weten waarom hij zo overtuigd was van het bestaan van 'Nessie'. ZIj wilden daarnaast weten waarom hij zo doorgezet heeft in zijn pleit, terwijl de halve wereld hem hiervoor voor gek waande.

De jongens regelden een interview en de schoolleiding vond dit een aanleiding bijzonder genoeg om de jongens wat eerder te laten vertrekken samen met mij en nog een begeleider om de schrijver te ontmoeten in Amsterdam.

Het werd voor hen een middag om niet snel te vergeten..

Tomas Ross vertelde onvermoeid over het onderzoek dat hij heeft verricht en wat hem heeft gedreven om te volharden in zijn visie op dit vraagstuk. Met veel voorbeelden, anekdotes en humor zorgde hij ervoor dat de jongens ademloos naar hem luisterden. Tussen neus en lippen door kregen zij van de schrijver de juiste kritische houding mee die elke wetenschapper kan doen volharden in zijn missie:
'De feiten zijn het belangrijkst, zonder feiten kun je niets met enige zekerheid gaan onderzoeken. Daarna ga je vooral op zoek naar tegenbewijs: waarom heb je ongelijk? En als je dan vervolgens nog steeds denkt dat je gelijk hebt, dan moet je nooit zomaar opgeven'.

Het groepje wetenschap-filosofen in wording kon de schrijver bevestigen dat zij genoeg kruid hadden om mee te schieten. En zo togen wij weer naar huis. Met allemaal het gevoel dat wij een bijzondere ontmoeting rijker waren.

Het enthousiasme wat je dan bij de leerlingen ziet is hoopvol en versterkt de ambitie om van filosofie iets 'gewoons' te maken.

Bedankt Tomas Ross!

 

« Ga terug