21 mei 2018 - Laatste examenweek.… https://t.co/j3hUIuHw2k
20 mei 2018 - Wees lief voor anderen. Hou eens een deur open. Zeg goedemorgen bij de kassa. Laat iemand eens voorgaan die weinig… https://t.co/YkwqQt6GX6
19 mei 2018 - Leerlingen en collega's van @sghetrhedens na de #doesburg #cityrun https://t.co/7VaSzN0j8D
18 mei 2018 - Dit schooljaar is voor vwo5 leerlingen van Het Rhedens Rozendaal filosofie gestart als keuzevak binnen het Studium… https://t.co/N46pcxflyI
17 mei 2018 - De Athenespelen in… https://t.co/IomolWPoTu
Welkom bij Het Rhedens!

BESCHOUWINGEN FILOSOFIE TOEPASSEN BIJ VOETBALWEDSTRIJD

16-05-2018
BESCHOUWINGEN FILOSOFIE TOEPASSEN BIJ VOETBALWEDSTRIJD

Een verslag van docent filosofie Steven Maaswinkel.

Dit schooljaar is voor vwo5 filosofie gestart als keuzevak binnen het Studium Generale programma. Het jaar is opgesplitst in een aantal delen. Allereerst moest de klas van negen jongens en drie meiden diepte-interviews houden met een gekozen voorbeeld uit hun directe leefomgeving. De interviewers moesten twee thema’s behandelen: geluk en normen en waarden. Het eerste thema geluk werd gebaseerd op een eeuwenoude tekst van Epicurus over de inhoud van een gelukkig leven (de brief aan Meneikeus). Het tweede thema werd bepaald door eigen al aanwezige ervaringen over voor de leerling geldende normen en waarden. Gekozen voorbeelden waren vaders, moeders, zussen, een broer, een oma, een sporttrainer, een vriend van een vader en een vader van een vriend.

'Waarom moeten wij zoveel zelf doen?'
In alle eerlijkheid zagen sommige V5’ers er ietwat tegenop. ‘Waarom moeten wij zoveel zelf doen?’ ‘U bent toch de docent?’. Logisch, maar ook een schijnbaar theoretische activiteit als filosofie komt het best tot zijn recht wanneer leerlingen er zelf iets mee doen. De eerste interviews werden gepresenteerd voor de klas en langzaamaan kwam er meer optimisme in de groep. Het was toch wel bijzonder om een voorbeeld te interviewen aan de hand van thema’s die het hele tot nu toe geleefde leven van het voorbeeld hielpen kaderen in belangrijke momenten en bepalende ideeën. De filosofen in de dop kregen er schwung in: de toon werd serieuzer en de interesse in elkaars gedane werk groter.

Sportfilosofie en ethiek
Toen eind februari alle presentaties waren gegeven, besloot ik de groep in tweeën te splitsen. De ene groep kreeg en krijgt sportfilosofie, de andere groep kreeg en krijgt les in ethiek. De groep sportfilosofie bestaat uit zes jongens die iets meer ‘actie’ wilden. De groep ethiek bestaat uit drie jongens en drie meiden die de waarde van het vak in discussies en tragere beschouwing zien. Allebei net zo leuk, allebei meer afgestemd op de wensen in een groep.

Zo is bij ethiek de casus van de Rajneeshpurami behandeld: een beweging uit de jaren 60/70 van de 20e eeuw die een ideale samenleving wilde stichten naar het ideaal van hun spiritueel leider Baghwan. Wat gebeurt er met jezelf en met jouw omgeving als je een ideale samenleving wil starten? Kun je trouw blijven aan idealen onder grote spanning van buitenaf? Moet je de eigen idealen tegen het licht houden op het moment dat het conflict met andersdenkenden door deze idealen groeit? Is er überhaupt een set leefregels die mensen in staat stelt om het goede te doen?
Met deze groep gaan wij tot het einde van het jaar op zoek naar leefregels die niet verstikkend en dwingend zijn, maar mensen wel verplichten om aan elkaar en dus het belang van de samenleving te denken.

De andere groep sportfilosofen hebben kennis gemaakt met de voetbalfilosofie van Johan Cruyff en zijn leerling Joseph Guardiola (huidige voetbaltrainer van voetbalclub Manchester City). ‘Wat is daar filosofisch aan?’ zou je kunnen denken. Daar zijn wij achter gekomen…Er schuilt een bepaald mensbeeld in de denkwijze van deze twee mannen. Een bepaald soort houding tegenover elkaar en de tegenstander is belangrijk. Bijvoorbeeld; in welke linie moeten spelers opportunistisch zijn; hoe ga je om met tegenslagen, wat voor type denker/doener moet er op welke plek in het veld staan, je wil aan een tegenstander opleggen: wat betekent dat, waarom sporten mensen en tot slot: wat is de waarde van vasthouden aan een bepaald spelsysteem, als het systeem je niet de gewenste resultaten oplevert, maar ooit wel efficiënt is geweest?

Beschouwingen toepassen bij Vitesse-Utrecht
Met deze laatste groep zijn wij gisteren naar de wedstrijd van Vitesse tegen Utrecht voor de play-off om Europees voetbal geweest. Een hartstikke leuke ervaring waar de jongens hun opgedane beschouwingen over sport, mensen in de sport en systemen/tactieken mochten gaan toepassen op de lokale trots uit Arnhem. Een onvoorspelbare wedstrijd die op en neer golfde met een uiteindelijke 3-2 winst voor Vitesse. Met de observaties gaan wij aan de slag: wat hebben wij geleerd en hoe kunnen we dit weer in verband gaan brengen met de psyché van mensen als burgers in een samenleving?

De groepen filosofen gaan op deze wijze meer de waarde inzien van het bij tijd en wijle beschouwend door het leven gaan. De praktische waarde van het vak groeit; dat is goed voor elk individu binnen een samenleving van individuen.

Steven Maaswinkel
Docent filosofie Het Rhedens Rozendaal

« Ga terug